~AwaNa BukIT TinGGi NeW YeaRs SpECial~

How To Lepering ( Basic Course)


Credit for Mahaguru redrider:

 

basic dia sblm masuk kona pastikan pengunaan brek dan gear yg sesuai dah selesai. bila dah mula turunkan moto,
bukak trotel tu pelan2. bila sudut kona tu dah makin kurang (moto dh mula nak tegak), 
baru le bukak trotel semaksimumnya. heheh... ni hangpa sume pon tau, betul tak?

tapi kalau nak kona laju yg amat sgt mcm mahaguru sifu is, arshad dan kurt : 
1. kena tau dan serasi dgn keadaan permukaan jalan dan kona dlm kepala sekurang2nya 3 kona di dpn.
2. guna gear serendah yg hangpa serasi ngan moto. 
3. kepit tangki masa brek, lembutkan bahu, pegang handle lembut tapi kemas. kepala tengok halatuju / exit kona, bukan meter atau tayar dpn moto sindiri atau moto sifu is, kurt atau arshad.
4. jatuhkan bahu ke posisi kona, pungkoq alih ke seblh dlm kona, julur lutut (ha, baru ada gaya mcm racer heheh)
5. pijak footpeg dgn hujung kasut seblh dlm kona, kaki belah luar kona sangkut tumit kasut kat footpeg.
6. kalu kona kanan, jgn tekan footpeg kanan, tapi tekan dgn kemas footpeg kiri.
7. utk kona turun bkt, alih badan ke blkg sikit utk kurangkan load tyr depan masa brek dan memecut.

kalau moto cam 125z tu payah nak agak, tapi yg jenis ada tank tu agak2 jaraknya satu kotak rokok dari tank ke teloq hangpa.

 kalau hang dok sondol teloq hang kt tank masa brek dan kona kene ajas2 la ye.
berapa cepat hang pas ni dlm kona bergantung pada berapa cepat hang tutup brek, bukak trotel semaksimumya.
kecepatan utk alih badan-turun moto-alih badan pon penting. lagi cepat boleh rebah-bangun motor lagi laju la hangpa.

line masuk kona pon penting. cari line yg plg cepat utk kita potong kona tanpa perlu baring lama2. 
lagi lama dan lagi rendah hang leper lagi slow le. 

tapi pastikan kalu hang mkn jalan dlm kona konpem takde kete, 
nampak 3-4 kona di depan dan tak bahayakan kengkawan kalau kena pancung masuk lane balik. 
ingat kengkawan kita dan sifu tu yg kita nak main. jgn terpancung sifu sendiri dah le. hehehe.

kalau masuk kona terlalu laju, tap brek dpn lembut dan pelan. pada masa sama jgn tutup trotel.
tutup trotel + tap brek dpn mmg konpem moto bangun dan tuju straight ke divider, kete, lori... syurga (insya'allah.)jgn panik, sedia utk rebahkan lagi moto. yg ni payah sikit, teorinya lagi kuat hang tap brek dpn, lagi byk trotel kena bukak. pandai2 la hangpa carik balance nya. kalau kona kanan, tekan kuat sikit footpeg kiri. jgn tengok dpn, tengok exit kona... sambil beristighafar byk2.

moto yg nisbah lebar tayar dpn dan blkg besar mcm sbk (120 dpn 180 /190 blkg vs 80 dpn 90 blkg kt kapcai)ada kelebihan kt sini. tayar blkg lebar jadi kita guna kelebihan grip yg ada berbanding tayar dpn.

 jika rider ada skil motocross, 
guna brek blkg dan counter-steering serta bukaan trotel yg betul boleh menyelamatkannya dari overshot. teknik brek blkg susah nak mahirkan sbb tu mahaguru is rekomen pakai brek dpn. jgn lawan ckp mahaguru tu... 

teknik diatas lebih kpd teknk menunggang sbk. sbk ni berat dan kuasanya sgt kuat.
tapi asasnya boleh dipakai kt apa2 jenis moto pon termasuk la skuter atau easy rider. 
moto ringan mcm tzm, nsr, zx1, lebih forgiving semasa hangpa buat gila dlm kona dan terovershoot. 

elok latih teknik ni pelan2. jgn nak laju terus mcm mahaguru is dan kurt. 
ingat keluarga dan org tersayang. berhati2 dan jgn push limit moto atau skil hangpa atas jlnraya. tak berbaloi.

 

senang nak buat rujukan.  


No comments: