~AwaNa BukIT TinGGi NeW YeaRs SpECial~

Dirt Bike @ Motocross – Hobi baru aku

Kalau difikir – fikir kembali, begitu banyak sukan pemotoran yang berkaitan dengan motor.. motoracing.,endurance,supermoto,supercross, motocross,dirt bike, trial bike,stunting, dan berbagai jenis lagi.
Dari segi teknikal nye.. setiap jenis sukan ini adalah amat berbeza sekali pendekatannya, dari segi casis, talaan engine, posisi menunggang dan cara pemakaian juga amat berbeza..
Mungkin pada tahun-tahun 70-an motosikal jenis scrambler amat diminati sebelum mereka mula 1beralih arah pada motosikal jenis super sekitar tahun-tahun tersebut. Lihat saja film AZURA lakonan Jamal Abdillah.. scrambler zekali lagi menjadi pilihan.. begitu juga film lakonan Faizal Hussien.
Tak lama dahulu .. sukan bermotor motocross hebat melanda Malaysia.. hasil usaha seorang pengemar sukan bermotor yang bernama kamal Hassan kalau tak silap aku.. akhirnya sukan itu tenggelam begitu saja…mungkin kerana kurang sokongan dari pihak berwajib..yang tidak Nampak langsung bahawa sukan bermotor ini jika dipupuk dan diuruskan dengan baik dapat memberi kesan yang besar dalam menghapus budaya rempit….. mereka sebenarnya lebih selesa meprovokasikan masalah ini ..
Secara peribadinya aku telah lama cuba untuk turut serta dalam sukan bermotor jenis ini, tetapi tidaklah secara serius .. Cuma bagi aku ia sedikit sebanyak dapat memperbaiki teknik menunggang.. lihat saja pada Suhaidi.. pelumba muda yang pernah satu masa dahulu menjuarai kejohanan petronas cub prix Malaysia.. beliau bermula dangan bermain motocross.. atau Gaban yang begitu sinonim dengan sukan ini.. tak lupa pula nick hayden yang dinobatkan sebagai juara MotoGP 2006.. juga bermula dari sukan ini…

Maka bagi aku..sukan ini mempunyai signifikasi yang tersendiri dalam mempertingkatkan teknik menunggang..
Jentera untuk sukan ini amat berlainan sekali dari segi posisi menunggang.. tayar dan kekuatan tork… aku mungkin baru dan masih belum mampu lagi untuk aktif sepenuhnya.. tapi pengalaman hari ini sedikit sebanyak amat member kesan untuk aku teruskan hobi ini…
Boleh dikatakan hobi ini berkait penuh dengan teknik kawalan pendikit.. klac ,brek , kedudukan badan dan posisi hendal..pada aku ia lebih kepada teknik mengawal kelinciran … dan memang itu yang terlalu ingin aku pelajari.. kerana minat aku yang lebih kepada sukan motoracing ini amat membantu dalam mengawal motosikal.. serta memperbaiki banyak teknik menunggang sedia ada.
Tambahan pula.. bagi aku.. apa jua jenis sukan bermotor…. Ia adalah sukan yang amat bagus sekali…

No comments: